Skip to content

Ontwikkel je eigen slimme sensor in 4 stappen

Laatste update: 9 februari 2024

Inhoudsopgave

Een eigen IoT product heb je sneller dan je denkt. Heb je al een tijd een geweldig idee voor een slim product? Wil je meer data uit je organisatie halen door te meten? Lees hieronder hoe je in 4 stappen start met de ontwikkeling van jouw product.

Hoe geavanceerd slimme producten ook zijn en hoe ingewikkeld ze ook mogen lijken, het realiseren van dergelijke producten is eenvoudiger dan je denkt. Met een goed onderzocht productidee, een beetje budget en de juiste ontwikkelingspartner hoeft een eigen product niet slechts een idee te blijven.

Hoe komt een ontwikkelingsproces tot stand en hoe ziet het eruit?

Het ontwikkelingsproces doorloopt van idee tot hardware verschillende fases. We zullen deze algemene fases stap voor stap doorlopen.

Stap 1: Het productidee

Productontwikkeling begint altijd met een idee. Ideeën voor een IoT product kunnen op verschillende manieren ontstaan. Ze ontstaan door een probleem, een prikkel van buitenaf of spontaan.

Enkele voorbeelden:

  • In een brainstormsessie met je team komen jullie op een idee om het servicelevel van monteurs te verbeteren. Door het op afstand monitoren van foutmeldingen van apparatuur, zouden jullie sneller kunnen inspelen op storingen.
  • Je leest een inspirerend artikel over predictive maintenance en ziet kansen om door het meten van temperatuur en trillingen te voorspellen wanneer je machines onderhoud nodig hebben.
  • Tijdens je zoveelste ronde afvalbakken legen op je vakantiepark, krijg je het idee om sensoren aan de bakken te koppelen die je een seintje geven op het moment dat ze vol zijn.
  • Je gebruikt al geruime tijd een veel te complexe sensor met een duur abonnement op een bijbehorende online platform. Je bedenkt dat je behoefte hebt aan een product dat alleen de voor jou relevante waarden meet. De data wil je gewoon kunnen inzien op je eigen platform.
  • Gedurende een willekeurige dag gaat er een lampje boven je hoofd branden. Gewoon midden op straat. Eureka! Je hebt een geweldig idee. Na verloop van tijd krijgt het idee steeds meer vorm en besluit je de volgende stap te zetten.

Stap 2: Verkenning, onderzoek en uitwerking.

Je hebt nu een idee. Het hersenspinsel is nog niet meer dan een vaag beeld en je overziet nog niet alle mogelijkheden en beperkingen. Om het productidee concreet te maken, verken je bestaande producten, onderzoek je de mogelijkheden en definieer je jouw producteisen.

Tip: betrek anderen in deze fase. Dit geeft je de mogelijkheid om je ideeën te spiegelen en resulteert in andere vragen en perspectieven.

Stel je zelf in deze fase eens de volgende vragen:

  • Is er al een dergelijk product verkrijgbaar?
  • Voldoen eventueel beschikbare producten aan mijn wensen?
  • Is het probleem dat ik wil oplossen wel een probleem?
  • Wat is het nut en de noodzaak van het product?
  • Wat moet het product kunnen?
  • Waar wil ik het product gebruiken en plaatsen?
  • Wat wil ik meten en hoe vaak?
  • Hoe wil ik het product met het Internet of Things verbinden?
  • Hoe moet mijn product eruit zien?
  • Wat is mijn budget?
  • Kan ik het product zelf produceren?

Stap 3: Het vinden van een ontwikkelingspartner

Je hebt nu een concreter beeld van waar het product voor jou aan moet voldoen, wat je bereid bent om in het product te investeren en of je in staat bent het product te fabriceren.

In de meeste gevallen zal het antwoord op de laatste vraag nee zijn. Iemand anders zal het technische ontwerp en de daadwerkelijke ontwikkeling en productie van je moeten overnemen. Dit betekent dat je op zoek moet naar een partner.

Je struint het internet af met termen als product development, productontwikkeling, IoT, draadloze producten produceren etc. Ook kan het zijn dat je zoekt naar vergelijkbare producten en contact opneemt met een fabrikant over de mogelijkheden om een maatwerk product te laten maken.

Een paar tips bij het vinden van de juiste partner:

  • Bekijk het productportfolio van de ontwikkelaar. Deze producten heeft men immers al gemaakt.
  • Check of een potentiële partner de volledige realisatie kan verzorgen. Je wilt een partner die niet alleen de embedded software en de PCB verzorgt, maar ook de behuizing, connectiviteit en visualisatie.
  • Informeer je over de verschillende opties om je product te verbinden en zoek daarbij de juiste specialist. Vind je energiezuinigheid en relatief lage communicatiekosten belangrijk dan kies je bijvoorbeeld voor een specialist in het verbinden via LoRa.
  • Spreek dezelfde taal. Je gaat een nauwe en wellicht langdurige samenwerking aan. Zo verloopt de communicatie soepel.
  • Certificering, wet en regelgeving zijn niet overal ter wereld hetzelfde. Zorg voor een partner die kan voldoen aan de eisen in jouw regio.
  • Zorg voor duidelijke offertes. Vraag er een aantal aan en laat men geschatte kosten en ontwikkeluren specificeren. Vraag ook naar een indicatie van de uiteindelijke kostprijs per product bij serieproductie.

Uiteindelijk zal je uitkomen bij een bedrijf gespecialiseerd in elektronica ontwikkeling, embedded software en IoT. En het kan dan heel goed zijn dat onze telefoon gaat, wij een e-mail ontvangen of dat je nu aandachtig dit blog leest.

Stap 4: De productontwikkeling

Je hebt enkele geschikte kandidaten gevonden en een keuze voor een ontwikkelingspartner gemaakt. Een weloverwogen beslissing. Een nieuw proces van co-creatie kan beginnen. Een periode van ontwerpen, testen en uiteindelijk produceren kan beginnen.

Bescheiden als wij zijn gaan wij er gemakshalve even van uit dat de keuze op Factorylab is gevallen. Een verstandige keus!

Hoe stap 4 eruit ziet lees je in ons volgende blog Het productontwikkelingstraject in 8 stappen.

Je weet nu dat je eigenlijk maar 4 stappen verwijderd bent van je eigen smart product. Een idee ontstaat, wordt concreet en met behulp van de juiste partner ontwikkelt. Voor je het weet ligt jouw product in je favoriete elektronica winkels.

Al klaar voor de laatste stap?

Vraag hier een offerte aan.

def50c11e06e_blog_4stappen_productontwikkeling-1
© Copyright 2024 -
Website en marketing